Subscribe:

Friday, October 23, 2009

Kereta Apiku



Kita sambung bicara kita mengenai kereta api yang kita namakan “Kereta Apiku’.
Ya, saudara! Kereta apiku boleh menggambarkan umur kehidupan kita. Cuba bayangkan setiap gerabak melambangkan 5 tahun umur anda. Kalau anda hidup selama 65 tahun, berapa panjangkah kereta api anda. Tentulah panjangnya 13 gerabak, bukan?
Cuba hitung umur anda sekarang. Katakanlah 43 tahun. Di gerabak manakah anda berada sekarang? Tentulah di gerabak yang ke sembilan, bukan? Maknanya, sudah lapan gerabak yang anda lalui dan tinggalkan dalam kehidupan anda. Ketika anda berdiri di gerabak anda sekarang, cuba anda toleh ke belakang sekejap. Cuba perhatikan gerabak-gerabak anda yang sudah anda tinggalkan. Sudah penuhkah dengan muatan yang ingin anda bawa ke destinasi yang hendak dituju? Muatan yang saya maksudkan adalah sinonim dengan tanggungjawab atau kewajipan yang terpikul di atas pundak anda. Pun juga harapan yang ingin anda capai dalam hidup ini. Sudahkah tertunai semuanya? Sudahkah tercapai semuanya?
Sekarang cuba anda pandang ke hadapan anda pula. Ada berapa gerabak lagi yang perlu diisi dengan muatan? Dengan gerabak-gerabak di belakang anda yang masih belum penuh diisi, sempatkah anda mengisi semua gerabak yang berbaki di hadapan anda sebelum anda tiba di stesen terakhir?
Setiap orang mempunyai kereta api sendiri. Saya ingin mengajak diri saya dan juga saudara-saudara, marilah bersama kita bermuhasabah diri agar kereta api kita penuh sarat dengan muatan sebelum kita tiba di stesen terakhir dalam perjalanan hidup yang bersifat sementara ini.

0 comments:

Post a Comment